Regulamin Klubu Senior +
UCHWAŁA NR XVII/134/20
RADY MIEJSKIEJ w LUBSKU
z dnia 30 stycznia 2020 r.
w sprawie utworzenia Klubu „Senior +” w Lubsku oraz Regulaminu Klubu „Senior +" w Lubsku i zasad kwalifikowania uczestników
Na podstawie art. 7 ust 1 pkt 6 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506, ze zm.), oraz art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.) w związku z regulaminem otwartego konkursu ofert w ramach programu wieloletniego „Senior +" na lata 2015 - 2020, Rada Miejska w Lubsku uchwala, co następuje:
§ 1.1. Tworzy się Klub „Senior+” w Lubsku, który jest ośrodkiem wsparcia dziennego dla 20 seniorów z terenu miasta i gminy Lubsko.
2. Siedziba Klubu „Senior+” znajduje się w Lubsku przy ul. Wojska Polskiego 2a.
3. Ośrodek wsparcia, o którym mowa w pkt 1 działać będzie w strukturze Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku.
§ 2. 1. Określa się regulamin Klubu „Senior+" w Lubsku prowadzonego przez Gminę Lubsko, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Określa się zasady kwalifikowania do uczestnictwa w zajęciach Klubu „Senior+" w Lubsku stanowiące załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Lubska i Kierownikowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku.
§ 4. Traci moc uchwała Nr XV/110/19 Rady Miejskiej w Lubsku z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Klubu „Senior+” w Lubsku oraz Regulaminu Klubu „Senior+" w Lubsku i zasad kwalifikowania uczestników
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z mocą obowiązywania od 1.02.2020.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Lubsku
Marek Gutowski
Załącznik nr 1 do uchwały nr XVII/134/20 Rady Miejskiej w Lubsku z dnia 30 stycznia 2020 r.
Regulamin Klubu „Senior+" w Lubsku
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Ilekroć jest mowa o klubie, należy przez to rozumieć Klub „Seniora+" w Lubsku.
§ 2. Klub został utworzony w celu zwiększenia aktywnego uczestnictwa seniorów (osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60+) w życiu społecznym oraz zapewnienia im wsparcia przez umożliwienie korzystania z oferty na rzecz społecznej aktywizacji, w tym oferty prozdrowotnej, edukacyjnej, kulturalnej, rekreacyjnej, itp. w zależności od potrzeb.
§ 3. Klub działa w strukturze Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku, działającą jako placówka wsparcia dziennego.
§ 4. Zadaniem klubu jest organizacja uczestnikom klubu zajęć umożliwiających aktywne spędzanie wolnego czasu, a także zaktywizowanie i zaangażowanie seniorów.
§ 5. Działalność klubu polega na motywowaniu seniorów do działań na rzecz samopomocy i działań wolontarystycznych na rzecz innych.
§ 6. Siedzibą klubu są pomieszczenia przy ul. Wojska Polskiego 2a w Lubsku.
§ 7. Klub działa zgodnie z przepisami:
• ustawy z dnia 21 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507 ze zm.),
• uchwały Nr XV/110/19 Rady Miejskiej w Lubsku z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Klubie Senior+ w Lubsku
• niniejszego Regulaminu.
DZIAŁ II
ZASADY UCZESTNICTWA W KLUBIE
§ 7. Uczestnikiem / uczestniczką Klubu Senior+ w Lubsku może zostać każdy mieszkaniec gminy i miasta Lubsko, który ukończył 60 lat i jest osobą nieaktywną zawodowo.
§ 8. Uczestnictwo w Klubie wymaga złożenia wszystkich niżej wymienionych dokumentów:
1) deklaracja uczestnictwa w Klubie Senior+ w Lubsku, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu;
2) oświadczenie o zapoznaniu się niniejszym Regulaminem i zobowiązanie do jego przestrzegania, stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu;
3) zgoda na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z zasadami określonymi w przepisach rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetworzeniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych) - Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016r., określanego terminem RODO oraz z zasadami określanymi w przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018r. ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019r. poz. 1781), stanowiąca załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu;
4) zezwolenie lub brak zezwolenia na rozpowszechnianie wizerunku zgodnie z przepisami ustawy z dnia 04 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019r. poz. 1231 z późn. zm.), stanowiące załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu;
5) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach ruchowych, sportowo-rekreacyjnych, jeżeli senior / seniorka chce w nich uczestniczyć, stanowiące załącznik nr 5 do niniejszego Regulaminu.
DZIAŁ III
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ W KLUBIE „SENIOR+"
§ 9. Każdy uczestnik zajęć w Klubie „Senior+" ma prawo do:
1) poszanowania jego godności i prywatności;
2) zapoznania się z zasadami funkcjonowania klubu wynikającymi z niniejszego regulaminu;
3) swobodnego dysponowania informacją o sobie i własnym wizerunku (prawo wglądu do wszelkiej dokumentacji dotyczącej osoby oraz usunięcia fałszywych informacji);
4) nieskrępowanej wymiany informacji oraz korzystania z nich za pośrednictwem mediów;
5) wyrażania opinii, z wyłączeniem sytuacji naruszających dobre imię i prawa innych osób;
6) uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w kwestiach dotyczących swojej osoby;
7) złożenia skargi związanej z uczestnictwem w zajęciach klubu;
8) zrezygnowania z udziału w zajęciach klubu z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia;
9) udziału w działaniach i zajęciach zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu;
10) otrzymania materiałów, narzędzi i innych pomocy niezbędnych do prawidłowej realizacji zajęć i działań.
§ 10. Każdy uczestnik zajęć w Klubie „Senior+" zobowiązany jest do:
1) punktualnego i aktywnego uczestnictwa w działaniach i zajęciach;
2) odpowiedniego zachowania zgodnie z normami społecznymi;
3) potwierdzania uczestnictwa w zajęciach każdorazowo na liście obecności;
4) wypełniania ankiet ewaluacyjnych, testów i kwestionariuszy monitoringowych;
5) poszanowania praw i wolności innych uczestników;
6) dbania o mienie klubu;
7) współdziałania z personelem klubu w zakresie uczestniczenia w organizowanych zajęciach;
8) powiadamiania o dłuższej nieobecności;
9) przestrzegania przepisów BHP, przeciwpożarowych i sanitarnych;
10) przestrzegania na terenie klubu zakazu picia alkoholu, przebywania pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;
11) przestrzegania zakazu palenia tytoniu na terenie klubu;
12) ponoszenia odpowiedzialności za rzeczy osobiste pozostawione na terenie klubu bez zabezpieczenia.
§ 11. Uczestnik zajęć w Klubie „Senior+" ma obowiązek informowania o jakiejkolwiek zmianie danych osobowych, oraz o zmianach statusu na rynku pracy.
§ 12. Organizator dopuszcza usprawiedliwione nieobecności spowodowane chorobą lub ważnymi sytuacjami losowymi.
DZIAŁ IV
ZASADY REZYGNACJI Z UCZESTNICTWA W ZAJĘCIACH "KLUBU SENIOR+"
§ 13. W przypadku rezygnacji z uczestniczenia w zajęciach klubu, uczestnik zobowiązuje się poinformować o tym fakcie osobiście, telefonicznie bądź za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres klubsenioraTen adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z miesięcznym wyprzedzeniem.
§ 14. Organizator zastrzega sobie prawo skreślenia uczestnika z listy uczestników zajęć w klubie w przypadku naruszenia przez niego niniejszego regulaminu.
DZIAŁ V
CELE KLUBU
§ 15. Motywowanie środowiska seniorów do wspólnego spędzania czasu wolnego i zwiększenia udziału w życiu społecznym.
§ 16. Integracja wewnątrz i międzypokoleniowa.
§ 17. Współpraca z Lubskim Domem Kultury, Miejsko Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy Lubsko, Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Lubsku, szkołami i innymi instytucjami.
§ 18. Organizowanie czasu wolnego osobom starszym w sposób zapobiegający ich marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.
§ 19. Propagowanie kultury i sztuki.
§ 20. Upowszechnianie zdrowego trybu życia - zwiększanie aktywności fizycznej.
§ 21. Propagowanie różnych form działalności twórczej seniorów.
§ 22. Wspieranie inicjatyw umożliwiających aktywny udział seniorów w życiu społecznym.
DZIAŁ VI
ZADANIA KLUBU
§ 23. Organizowanie uczestnikom klubu zajęć, atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego, stwarzając bezpieczną i przyjazną przestrzeń poprzez:
1) organizowanie spotkań z ciekawymi osobowościami z różnych dziedzin: kultury, sztuki, z przedstawicielami służby zdrowia, z policją i strażą pożarną, i innymi;
2) organizowanie wycieczek i wyjazdów;
3) organizowanie różnych form wypoczynku i relaksu;
4) organizowanie spotkań i imprez okolicznościowych;
5) organizowanie zajęć rozwijających zdolności i pasje;
6) organizowanie zajęć ruchowych i rozwijających pamięć;
7) organizowanie spotkań kulturalnych, seansów filmowych, wystaw, odczytów itp.;
8) inne działania w zależności od potrzeb.
DZIAŁ VII
ORGANIZACJA PRACY KLUBU
§ 24. 1. Zajęcia w klubie są ujęte w stałym miesięcznym planie zajęć dostępnym w siedzibie klubu.
2. Klub jest czynny w dni pracujące od poniedziałku do czwartku po 5 godzin, w godz. 9:00 – 14:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
3. Dokumentację dotyczącą organizacji pracy klubu stanowią:
1) regulamin klubu;
2) statut klubu;
3) dokumentacja z organizowanych zajęć, spotkań, odczytów, prelekcji, wykładów, wycieczek, w tym listy obecności uczestników.
DZIAŁ VIII
NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ KLUBU
§ 25.1. Działalność klubu nadzoruje kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku oraz kierownik klubu, do zadań których należy czuwanie nad właściwą realizacją zadań klubu.
2. ponoszenie odpłatności za uczestnictwo w klubie określa uchwała Rady Miejskiej w Lubsku o której mowa w § 7 regulaminu.
3. Pracę w klubie, przy aktywnym udziale uczestników klubu organizuje kierownik klubu zatrudniony przez Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku.
Zadania kierownika klubu określa zakres jego obowiązków, zatwierdzony przez Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubsku.
DZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26. Gmina Lubsko zastrzega sobie prawo wniesienia zmian do regulaminu lub wprowadzenia dodatkowych postanowień, w trybie właściwym do jego uchwalenia.
§ 27.1.Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy lub dokumenty wniesione przez uczestników klubu.
2. Prace wykonywane przez uczestników w ramach zajęć nie stanowią ich własności i pozostają w dyspozycji Klubu.
Wymagane załączniki:
- Deklaracja uczestnictwa files/Za__1.pdf
- Oświadczenie o zapoznaniu się z Regulaminem files/Za__2.pdf
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych files/Za__3.pdf
- Zgoda na utrwalanie wizerunku files/Za__4.pdf
- Zaświadczenie lekarskie files/Za__5.pdf
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych files/Za__6.pdf